Sada

De komende dagen staan in het teken van het weer in de gaten houden. Die Golf van Biscay is wel een dingetje. Twee keer per dag vergelijken we de modellen en rekenen we uit wanneer we bij Camaret sur Mer uitkomen, want daar zit steeds het probleem. Er staat steeds zo veel wind bij Brest en de Engelse zuidkust. We geloven er niet meer in dat we daar nog terecht komen.
Trouwens nu met de Brexit moet je van te voren op een site je aankomst in Engeland op geven door een reisplan in te geven. Dat had ik gedaan, maar bij La Curonja op die zelfde site het weer gecanceld. Gaat de telefoon, we dachten meteen dat het de zeilmaker was die nieuws had, maar nee….. de autoriteiten van Engeland vroegen zich af waar we bleven. Die hadden dus kennelijk de annulering niet gezien.

kaartje van de rivier

We willen ons de laatste dagen ook vermaken dus gaan we op tijd de rubberboot in en willen de rivier op gaan varen. Twee uur voor hoogwater rivier op en dan weer terug moet lukken voor diepgang. Koffie mee en gaan. Komen we halverwege de Ria zien we aan de kant branding suppers. Leuk dachten we, maar we wisten niet dat die branding zich zou uitbreiden over de hele breedte van dat stukje van de Ria. We konden ook niet vinden waar het geultje lag. Uit eindelijk eieren voor ons geld gekozen en maar terug naar Lovis waar de koffie overigens ook prima smaakte. We waren wel helemaal zout en nat dus maar even een soppie maken en aan de lijn met alles. Dan gaan we lekker wandelen. We gaan nu de andere kant van Sada op en wandelen parallel met de kust. Een prachtige route met steeds beneden tussen de kliffen een strandje.

Het was een mooi rondje voor ons en bij terugkomst bij de vis afslag pakken we een terrasje. Grappig, omgeving is hier dus industrie, maar hier wel terrasjes. Terwijl bij het strand niets te beleven is.We zien dat er voorbereiding wordt getroffen voor een bandje die vanavond gaat spelen. Daar gaan we naar toe. Na een drankje terug naar Lovis want de was moet naar binnen en we nemen een duik. Meteen het onderwaterschip weer schoon gemaakt en op het achterplechtje gedoucht. Daar knappen we van op. Terwijl ik begin met koken komt politie te water langszij voor routine check. Het waren gezellige lui en alles was goed.
Arnold gaat weer met de weersmodellen in de weer. Blijft lastig! Squid wil ook weer niet meewerken. Uiteindelijk gaan we rond 2200 uur de rubberboot weer in naar het terras met livemuziek. Het was een echte Spaanse band en je zag de localls allemaal mee zingen. Wat die Spanjaarden niet hebben is smaak voor sfeer inrichting. Binnen leek het of je onder tl verlichting zat en het klonk er enorm hol. Buiten stond een tocht windje maar naast het glas ging het goed. Was weer genieten. Na twee biertjes gaan we weer naar Lovis terug.

Het gaat nog goed en we komen droog over. Eenmaal op bed zet de wind en de golven door die het de rubberboot achter de Lovis niet makkelijk maken. We besluiten anker op te gaan en de haven in te gaan. We willen lekker kunnen slapen. Met een enorme kleiklomp op het anker ( Lovis lag dus als een huis) leggen we aan en gaan weer te kooi.

28-7-2023: Even naar de havenmeester om te gaan betalen want we liggen nu in de haven. Ik heb geteld: 640 passen. Dit loopje heb ik vandaag diverse keren gedaan dus ik kom wel aan mijn passen.We kunnen vandaag de code 0 ophalen. Reparatie ziet er goed uit! Zoals het er nu uit ziet ( wat een gepuzzel is dat toch) kunnen we morgen de Golf oversteken. Dat betekend we weer alles klaar maken. Rubberboot onder dek, slijtage plek op grootzeil extra stickers geven, en nog even een wasje draaien, want dat kan hier goed, macaroni koken voor onder weg en boot na lopen. Het is drukkend warm met veel buien in de lucht maar we houden het droog. Om 20:00 uur zitten we eindelijk aan ons biertje met meteen maar de pizza erbij. We graanoogst tijd te kooi. Morgen vroeg op.

29-7-2023. Arnold kijkt eerst de gribs weer na en ziet dat het het iets harder gaat waaien. Het is net aan maar het gaat. Tot 28 knopen bij aankomst is meer dan ons lief is maar dat kan net. We maken 7:00 uur los en varen in de drizzel de baai uit. Eerst nog even op de motor. Het wordt weer een hobbelige reis. Arnold is weer niet fit (toch spanning) en gaat nog even liggen. Als we om 1300 uur de broodjes gaan eten krijg ik ze weer moeilijk weg en ga na een half broodje ook even liggen. Arnold haalt nog een keer de laatste gribs op en ziet dat het weer verslechterd is. We krijgen een soort herhaling van de vorige poging en ook nu besluiten we het toch niet te doen. 30 knopen bij Brest vinden wij te veel. We verleggen koers naar Ria de Viveiro. Het moet nog wel even in dalen en Arnold heeft het er moeilijk mee want we krijgen de komende 2 weken geen kans meer zoals het er nu uit ziet. het ene lagedrukgebied na het andere vormen zich bij Ierland wat ook het weer bij Brest bepaald. Gelukkig hebben we nog tijd genoeg.

Bij Viveiro komen rond 20:00 uur aan. Het is een prachtige baai en we laten het anker vallen voor het strand. We gaan hier gewoon weer genieten.


voor anker voor strand Viveiro