Tijdens de korte stop kon ik weer met verse spullen gaan koken en na het eten gedoucht en weer los. Even…. Eigenlijk heel even gezeild. We komen bij de cape weer in vette mist maar die is thv Auldeney gelukkig weer opgetrokken.
Wat zijn wij blij met de radar. Het blijft wel behoorlijk vochtig in de lucht. Het wacht lopen komt weer in het ritme. Er gebeurt verder niks. Om 1100 varen we weer de mist in
13-6-2023:En zo vordert de dag. Veel op de motor in een kleine wereld. Als we Canal duFour naderen ( en canal de helle…. Hier moet je bij slecht weer dus niet zijn) besluiten we om bij L’Aber Ildut naar binnen te gaan om te tanken en weer het tij af te wachten. Gelukkig trekt de mist wat op. Dat tanken kost wat moeite en veel euro’s(140 liter A €1,95)maar het lukt. Meteen ook ons vuilnis weg gebracht en langszij een vriendelijke Franse mr met een Pogo gaan liggen. Douchen, even een wijntje en om 23:00 te kooi tot 5uur.
14-6-2023: om 6 uur varen we al buiten en zetten meteen zeil. Eerste stukje motorzeilen maar al snel wordt de code 0 uitgerold. Het gaat in het begin niet hard, maar later trekt de wind aan naar 15 knopen en gaan we weer op de fok verder. We zien regelmatig de 8knopen snelheid…..zo kennen we Lovis weer. Het wordt een prachtige dag. We genieten met volle teugen van het zeilen en de springende dolfijntjes om ons heen. Dit maakt de dag van gisteren weer goed. Arnold heeft een muziek lijst aan gezet met van alles wat. Evergreen top 1000. Helemaal goud! Wat minder makkelijk gaat is het slapen. De code 0 is weer uitgerold, maar die kraakt en steunt wel behoorlijk. We zullen toch niet het monotone geluid van de motor nodig hebben?….
15-6-2023: Gelukkig gaat het slapen de tweede helft van de nacht goed. Als Arnold mij uit mijn diepe slaap haal om 6 uur moet de zeilen worden opgeruimd. Wind helemaal op. Hij vertelde dat de anologe verbindingen van de B&G computer van slag was geweest. Onze barometer gaf ineens veel lager aan. Nou dat zou betekenen dat we in een storm zouden zitten en dat is 6 tot 12 knopen wind niet bepaald. Zoals zoveel storingen worden opgelost even aan en uit en alles was weer zoals het hoort.
We moeten ook weer wat uurtjes de motor aan want de wind is op maar die krijgen we gelukkig weer terug. Eerst motorsailen en rond 1500 uur zeilen we heel rustig. We hebben geen haast en het is comfortabel aan boord. Om 18:30 uur krijgen we weer een groep dolfijnen om onze boeg. Fantastisch!
De wind gaat ruimen dus code 0 zorgt voor meer actie. Lovis trekt er weer lekker aan. De wind trekt om 2200 uur aan zodat de code 0 weer vervangen wordt voor de fok. Het zeilt geweldig.
16-6-2023: we doen ook veel hazenslaapjes tijdens de wachten want het is rustig om ons heen. Het is een prachtige dag. Wel motor aan in de middag. Het duurt lang voor we kust zien maar we hebben wel al vroeg internet dus ons routertje hoog ophangen boven de radar werkt goed…….. dachten we. De berichtjes die we binnen kregen en het weer wat we ophaalde was niet van de kust maar waarschijnlijk van een cruiseschip. Onze router heeft zonder dat we het door hadden dus geroamd. Die ontdekking maakt onze avond en nacht niet gezellig. Onze provider heeft ons waarschijnlijk afgesloten omdat we boven ons limiet zitten……. We zijn bang dat deze 500mb wel eens tussen de €5000,-en de €10.000,-kunnen gaan kosten. Morgen maar bellen.
We besluiten niet in Spanje te stoppen maar direct door te gaan naar Porto. We zitten nu nog in onze wacht ritmes en het gaat lekker. De catering is nog steeds top! we eten heerlijk en de voorraad kast/koelkast geeft nog steeds. Er komt iedere dag iets anders uit het combuis, van andijvie stampot tot Hellow Fresch menuutjes en het brood wordt op smaak gemaakt met het tosti ijzer.
We gaan straks bij Porto lekker de tijd nemen.
Het blijft rustig gaan. Wat we kunnen zeilen doen we en verder op de motor. De dolfijnen zorgen regelmatig voor een mooi schouwspel………zelfs als we al onze pinger die ons moet beschermen tegen orka’s over boord hebben hangen. Hmmm daar hebben we dus niet veel in. Arnold heeft nog even met Ronja aan de telefoon gezeten. Fijn haar even te horen.
We sluiten onze trip zeilend af tot in de haven van Leixios/ porto. Even gas omdat er net een passagiersschip naar buiten komt zodat we in de luwte van de Dam geen deining meer hebben en lekker af kunnen tuigen. Om 2100 uur liggen we in een box en gaat de motor na toch wel 84 uur de motor uit. Precies 7 dagen en 12 uur onderweg en al helemaal in Porto. Dat is toch top!!
Verstuurd vanaf mijn iPhone!