Gijon

4-8-2023:We gooien om 7 uur de trossen los en varen de mooie Ria van Viveiro uit. Zodra we de bocht om kunnen zetten we zeil. Ook komt al snel het zonnetje door. Dat wordt een mooie zeildag. Ook de maan laat zich nog een tijdje zien. We kunnen veel zeilen met halve wind. De golven zijn nog wel flink maar Lovis glijdt er mooi overheen. De hele route zien we de kust. Het eerste stuk zien we herkenbare stukjes die we met de trein hebben gepasseerd maar na Ribadeo is het genieten van de ruige kustlijn en de hoge bergen die daarachter boven alles uit komen. Het is een stuk van 90 mijl dus we hebben de hele dag werk en komen rond middernacht aan in de jachthaven van Gijon. Om 1:00 uur gingen we na een biertje douchen en te kooi. We hadden allebei wel de deining in ons lijf.

de cider toren van Gijon staat er nog steeds

zaterdag 5-8-2023: natuurlijk gaan we weer eerst de gribbs bekijken of en hoe we zondag kunnen vertrekken. Het ziet er wel weer anders uit, maar we gaan er toch voor. Onze vriend Albert heeft ook nog gekeken en zag ook de mogelijkheid. We zijn nu eenmaal geen lefbekken die met harde wind de oceaan of de golf willen trotseren. Na het ontbijt heerlijk in het zonnetje naar de havenmeester ( de jongens in het havenbootje hebben ons al vrolijk begroet,) en daarna wat boodschapjes doen. We hebben niet zo veel nodig. Terug aan boord wordt de rubberboot weer onderdeks gestouwd en helpen we de over buurman zijn mast in om de wartel van zijn genua te fixen. Geen elektrische lier dus we hebben onze gym weer gehad. We gaan een wandeling maken naar het strand. Het is nu half tij dus konden we nog over het strand pootjebaden maar met hoog water staat het water tot aan de muur.

Er is een muurschildering hoe het er vroeger uit zag. Mooi gedaan. Terug aan boord nemen we een biertje en ga ik koken voor de komende dagen en Arnold gaat weer de nieuwe Gribbs na lopen. Het is weer anders maar we kunnen nog steeds gaan. Het begint te regenen. Maar na de koffie kunnen we toch nog bij de livemuziek gaan kijken.

We herkennen op het plein van de muziek de bar waar we vorige keer cider gedronken hebben. Leuk om daar weer binnen een biertje te doen. Het miezert vanavond wat een mooi effect heeft op de lucht show. Het is een Spaanse show band die er een leuk feest van maken. Het was een mooie afsluiting van Spanje. Morgen gaan we de Golf over.

cider van hoog in geschonken