Oude forten, pubs, kerken en kathedralen, pubs, groene heuvels, pubs: Ierland!

Zondag 26-6-2016 zijn we in Baltimore gebleven. We hebben goed internet en ik moest een sollicitatie brief de deur uit doen. Dat is wel weer even wennen hoor. We maken wat praatjes met de buren. Amerikanen die thuis buren zijn hebben een boot gehuurd. Gezellige lui. Ook een local die tijdelijk aan de stijger ligt is een gezellige kerel die graag over deze streek verteld. Vooral de Fastnet kent mooie verhalen.

We maken ’s middags nog een wandelingetje en gaan einde dag op anker in de kom. We zien dan pas dat de Inua die we gesproken hebben tijdens de laatste oversteek ook hier ligt. Ze komen even later met de dingy terug van de wal en drinken wat bij ons en eten een pannenkoek mee. Erg gezellig.
Maandag zeilen we naar Kinsale. Het is mooi zeilen. Even hebben we weer veel wind, maar met een reef en vol fok doet Lovis het geweldig. We varen de rivier op en zien meteen een groot fort.

De boot waar de navtex over heeft gemeld dat die in de rivier op de bodem staat zien we ook. Die viskotter staat heel hoog. Een ‘even Apeldoorn bellen’ momentje.
We gaan op anker achter de bocht en liggen daar heerlijk rustig. De bijboot komt weer onderdeks vandaan en moet ons naar de kant brengen. Kinsale is een klein toeristisch havenplaatsje. Veel hotelletjes en pubs. We gaan nog even bij Inua aan die ook hier heen zijn gegaan. We blijven twee nachtjes op anker. De tweede nacht is wat onrustiger omdat er een vette wind over komt en we op stromend water liggen. Stroom tegen wind is altijd wat lastig.
We gaan woensdag morgen op tijd varen omdat we bij Cork stroom mee willen hebben. Het weer is niet best. Regen en koud. We hebben genoeg wind om alleen de fok uit te rollen. Gelukkig houdt het op met regenen. We komen met kentering bij Cobh aan en zien dat we daar aan een mooring kunnen.

Wat heeft Ierland een hoop cultuur zeg. Overal zien we kastelen, forten en prachtige kerken in het groene glooiende landschap staan. Cobh heeft een enorme kathedraal en het plaatsje heeft een Titanic memorial, omdat Cobh de laatste haven was die de Titanic heeft aan gedaan.

Een ander cruise schip, de Lusitania, is in 1915 voor de kust door een Duitse onderzeeër ten onder gebracht. 1198 van de 1959 mensen zijn verdronken. Cobh (toen Queenstown) betekende veel voor de reddingsoperatie. We liggen daar zo leuk aan de mooring met de stad voor ons aan de rustige rivier. We hebben deze middag ook weer een lekker zonnetje. We gaan met de dingy naar de kant. Daar komt een man naar ons toe en maakt een praatje. Zijn zeilboot ligt in Ria de Vigo. Hij had ons op AIS van zee zien komen. We bezoeken de Kathedraal en genieten van een pint in het zonnetje op een terras bij het monument van de Lusitania.

Donderdag varen we met de vloedstroom naar stad Cork. Het is een mooie route maar wel in een Iers klimaat. Miezer regen. Bij de stad liggen we aan een drijvende stijger. De stad is groot maar we hebben het er helemaal naar ons zin. Levendig centrum, mooie gebouwen, vriendelijke mensen. De gemeente stijger ligt vijf minuten lopen van het centrum met vele winkels en pubs. Het havenkantoor is van de Port of Cork. Een 200 jaar oud gebouw wat aan de binnen kant prachtig is. Strak wit met ornamenten langs de pilaren en zware donker bruine deuren en kasten. Vooral heel ruim!In de stad is er de beroemde ‘Englisch market’.

English market

Een overdekte markt met mooie vers producten zoals vis groente en vlees. Vrijdag gaan we naar de Lidle. Wat een verschil met de Azoren. Daar Kan je bijna alleen 20cc flesjes bier kopen, hier in Ierland zie je alleen maar 1/5 liters. En ja hoor…. We hebben weer stroopwafels aan boord. Mmmmm. ’s Middags gaan we wat klusjes doen. We hadden wat kleine lekkages die bij de oversteek aan het licht kwamen. ’s Avonds gaan we naar ‘Olliviers’ een pub met elke avond life muziek. Vanavond is dat een 8 koppige reggae band. De sfeer is erg leuk. Jong en oud staan te dansen. Als er een onbekend maar lekker nummer gespeeld wordt staat de hele pub mee te zingen. Het blijkt een typisch Iers nummer te zijn die deze band in een reggae jasje heeft gestopt. Mooi he? Als de band stopt gaan we naar de overkant waar ook een muzikant meer Ierse muziek speelt. Jammer dat het er zo koud is. In de stromende regen lopen we terug naar de boot.