Terceira en dan…laatste oceaan etappe

Galerij

We hebben op de Morning Glory gewacht omdat zij nog spullen van ons bij zich hebben. Dat zorgede ervoor dat we langer dan we willen op dit eiland zijn. Het is een mooi eiland, maar na een paar dagen hebben we het wel gezien. Zondag 12-6-2016 vertrekken we om 9:30 uur. De leuke havenmeester maakt foto’s bij het vertrek (hij wil ze op de facebook pagina van de haven plaatsen.) en zwaait ons uit. Het is een mooie dag met een rustig windje. Even moet de motor aan maar dan kunnen we zeilen. We zijn weer onder de indruk van de kusten van Sao Jorge. Stijl en groen met watervallen….prachtig. We varen voor de wind met melkmeid als we het eiland gerond zijn naar Terceira. Halverwege krijgen we uit het niets ineens 28…29…31 knopen wind. Dat is wat veel voor voltuig. Snel de fok in rollen en met moeite krijgen we het reef er voor de wind in. 20 minuutjes later hebben we weer 25 knopen en is de rust weer terug. Het laatste stuk moeten we zelfs weer de motor aan zetten. We hebben weer geen walvissen gespot maar wel weer veel dolfijnen die vrolijk mee zwemmen en hoog opspringen.

We hebben een mooie box in de haven van Angra do Heroismo. Dit eiland heeft duidelijk meer te bieden. De stad is levendig en prachtig. Na een aardbeving is de stad voor een groot gedeelte verwoest en is weer in de originele staat op gebouwd. Het ziet er zeer verzorgd uit. Maandag gaan we boodschappen doen op de markt die hier iedere werkdag in de ochtend is. Mooie vis gescoord en lekkere verse groente. Ik ben nog de ‘prominent aan de haven staande’ blauwe kerk gaan bezichtigen. Een mevrouw vertelde honderd uit, niet alleen over de kerk, maar ook over het eiland, de stad met haar restaurantjes festival activiteiten. Vrijdag begint het San Juan festival. Een groots gebeuren. Dinsdag en woensdag zijn we met een scooter het eiland gaan verkennen.

lunchen tegen een kade muurtje

Het is weer een heel ander eiland. We rijden naar een uitkijkpost waar we op de dalen kijken. Het lijkt een grote lappen deken. We hebben prachtig zonnig weer. Dat betekend dat we geweldige uitkijkposten hebben. De pico Santa Barbera is 1 km hoog. We staan hoger dan de wolken en zien de pieken van de eilanden Sao Jorge en Pico boven de wolken uitkomen. Adembenemend gezicht.

We spreken twee keer Nederlanders die met een vliegtuig eiland hoppen. Beide stellen hebben een eiland moeten skippen omdat er niet gevlogen werd vanwege de mist rond Horta. Op Terceira zijn grotten die ontstaan zijn door erupties. We hebben er een bezocht. Een indrukwekkend schouwspel van diverse kleuren gesteente varens mossen en druipers. Het regent gewoon in zo’n grot. Helemaal onder in de grot is een klein meertje. We maken foto’s maar weten dat dit geen indruk maakt, want dit krijg je niet op de foto. We gaan daar na naar een stukje bos waar nog steeds hete zwaveldampen naar buiten komen. Er is een parkoers waar je niet uit mag omdat je anders in zo’n put zou kunnen zakken.

imposante kusten

Deze twee dagen hebben ons een eiland laten zien met mooie bossen, heide, landbouw gronden en gave kusten. Steile rotswanden, natuurlijke zwembaden en schattige dorpjes. Ook hier weer kuddes over de wegen. Niet alleen koeien maar ook geiten.

Terug op de haven zien we dat Morning Glory en de Double Dutch bij ons aan de stijger liggen. Ze komen bij ons een ‘reünie borrel drinken en ’s avonds eten we in de stad. Erg gezellig weer zo met elkaar.

Donderdag brengen we de scooter terug en wordt er weer gewassen, want het is weer prachtig weer. We laaien ons weer op, want we gaan zaterdag naar Cork vertrekken. Zo maken we nog net de opening van het Festival mee. We hebben al een groep jongeren zien oefenen (denken we) Nu het zulk lekker weer is hebben we nog niet heel vel zin om te vertrekken, maar het weer ziet er gunstig uit. We krijgen van Sailaway een berichtje dat zij ook van plan zijn dit weekend naar Engeland te vertrekken. Misschien weer een ssb maatje.  Volgende bericht dus weer vanaf de oceaan.