Schotland door Crinan en Caladonian canal.

‘ Mull of Kintyre, the mist rolling in to the sea, my desire is allways to be here Oh Mull of Kintyre.’

Zondag 10-7-2016: Wat we dachten dat het een heftige dag zou worden blijkt een prachtige zeildag te worden. We hebben een heerlijke koers en de zee is onbegrijpelijk kalm. Je zou denken met veel stroom en de harde wind die er gestaan heeft heb je een hoge zee, maar dat is niet het geval. We hebben alleen veel vocht in de lucht dus we zien alleen maar zee en jammer genoeg lang geen land. We zouden Ierland, Man, Engeland en Schotland in een keer moeten kunnen zien, maar een kleine vijf mijl van Kintyre zien we land door de mist. Paul mc Cartney weet het heel goed te verwoorden. We gaan aan een mooring in Campbeltown. Een mooie baai waar de zee hondjes met hun kopje boven water komen en de dolfijntjes rustig rond de boot zwemmen. De volgende dag gaan we door naar het Crinan canal. Het is lastig zeilen. Veel windvlagen van 5 knopen tot 20 knopen wind. Wel is het helder weer en komt regelmatig de zon door. Nu zien we pas hoe mooi hier de omgeving is. Ruige bergen met vele tinten groen. (Helius, zo hoort een groene berg eruit te zien. Hahaha.) We gaan op anker buiten. Het is een rustige avond dus we liggen hier prima. We gaan dinsdag door de sluis. Na het betalen van de 143 pond mogen we door het canal.

Wat we niet wisten is dat we de sluizen zelf moeten bedienen. Dat is best hard werken, maar wel erg grappig. Het zijn kleine sluizen waar we met twee boten in kunnen en het verval is steeds rond de 2,5 meter. Als we op het hoogste punt zijn blijven we aan een steigertje liggen en krijgen nog twee boten langszij. We maken ’s avonds nog een wandeling naar een archeologische rots partij met ‘cups en rings’. Wij zien er niets aan maar het was een leuke wandeling. We varen door een heel mooi gebied en het is heel smal op sommige punten.

smal stuk Crinan canal

De tweede dag is ook weer een mooie dag en we hebben een leuke boot als sluis maatjes.   We blijven bij Crinan voor sluis 14 liggen naast ‘Stapper’. Een schots stel die hun boot in Nederland hebben gekocht. Lovis krijgt een flinke schoonmaak beurt want we liggen bij een waterkraan. Als ik de buurman vraagt wat hij van plan is de volgende dag, worden we uitgenodigd om bij ze wat te drinken en het tij door te nemen. Uiteindelijk blijven we er ook eten. Erg gezellig. 14-7-2016. We staan op tijd op want 8:30 uur draait de sluis……..zou zo moeten zijn. Daar zit niet veel haast bij. De sluis wachters (de zee sluizen worden wel bediend) komen pas 8:30 uur aan gelopen dus eer de eerste deur open gaat……..Dan hebben we nog een schipper die eerst naar binnen wordt gesluisd. Die doet er al en kwartier over om de sluis binnen te varen. Daar gaat ons tij!! We liggen dus pas om 10:15 uur buiten en gaan op de motor naar Oban, want er staat erg weinig wind maar verder is het mooi weer. Ik heb zelfs mijn korte broek aan. We zeilen een heel klein stukje. Bij Oban liggen we aan een mooring die niet voor gasten bestemd is maar we gaan toch maar even snel naar de supermarkt, eten en dan in de avond varen we door naar Eriska. We hebben die tip van ons sluismaatje gekregen. Het is inderdaad een idyllisch plekje aan een (gratis) mooring. En we hebben weer een stuk verder gevaren met goed weer en goed zicht op de prachtige omgeving met de vuurtorens en de rotsen en de vele eilandjes. Dat is maar goed ook

Want 15-7-2016 varen we de hele dag in de regen naar Corpach, iets verder dan Fort William waar het Caladonian canal begint. Het zicht is bar slecht, maar de sfeer niet. Arnold heeft de hele dag muziek op gezocht met het thema regen. Dat is nog best veel goede muziek hoor. Ik dans me warm in de stromende regen.

summer in Schotland

Als we bij de sluis komen gaat deze direct open en kunnen we naar binnen. Als het even droog is gaan we een wandelingetje maken naar de supermarkt en kopen daar een 3g kaartje voor internet, want hier hebben we regelmatig geen gelegenheid om wifi op te pakken. We hebben zelfs af en toe geen telefoon bereik. Arnold is weer helemaal onder de indruk van de gave stoomlocomotief die hier geregeld langs komt.

mooie stoom locomotief

We doen het canal rustig aan. We gaan wel met de eerste trap sluizen mee. In dit canal worden de sluizen wel bediend. Het is niet druk. We liggen met nog twee andere bootjes in de sluis die een stuk groter is dan die van Crinan canal. Hier moet je met de landvasten in de hand naar de volgende sluis lopen. Een trap heeft vijf sluizen met ieder een verval van ongeveer twee meter. Het loopt prima en we gaan aan de andere kant van de sluis aan een stijger liggen. We hebben het precies droog gehouden. Achter ons ligt een werk boot waar we stroom van mogen afnemen. Dat is wel lekker, want de zonnepanelen doen hier helemaal niks!! En de kachel staat lekker de hele avond te blazen. Het weer is niet veel aan dus we houden het bij een klein wandelingetje. Zondag 17-7-2016 gaan we door tot Loch Ness. Loch Loggy en loch Oich zijn mooi, maar door het slechte weer zien we de bergen om het Loch niet zo heel goed. Dat is erg jammer. We hebben het te doen met de vele kanoërs die we zien gaan, maar ook wandelaars met hun hele hebben en houden. Dan hebben wij het aan boord erg best. We zien een zeilboot tegemoet komen met een Helius vlaggetje. Dat is leuk. Die zie je ook overal he die Helius leden. We hebben marifoon contact met de Liberty een victoir 1122. Zij gaan nog een rondje Engeland maken. Bij fort Augustus is weer een trap met sluizen naar Loch Ness. We blijven er voor liggen en gaan de andere dag er doorheen. We liggen naast een Noorse boot die ook maandag gaat. Na het eten maken we een ommetje door het dorpje. Kijken bij de Inua die aan de andere kant van de trap ligt maar ze zijn niet aan boord. Gaan met Nessie op de foto en drinken wat in de ‘Lock inn’.

niet bang voor Nessie

Daar zitten we aan een tafel met motor fietsers. Gezellig wat kletsen. Fort Augustus is kneuterig en heel geliefd bij toeristen. Als we maandag door de sluizen gaan hebben we veel bekijks. We spreken een gezin dat ook op vakantie is. Een van de jongetjes blijkt een vriendje van Mauro te zijn van de Sailaway. Wat is de wereld toch klein.

Als we aan de andere kant zijn is de Inua weer weg. Die gaan we dus niet meer zien. Ik heb voor vertrek nog snel een was gedraaid en gedroogd want het washok was vlak naast de boot. Jammer dat de was niet echt schoon is geworden en zeker ook niet droog. De boot hangt dus vol met wasgoed, want buiten droogt het zeker niet. Het is de hele dag regenachtig.

’s Avonds maken we nog een wandeling langs de Abby en gaan in de hotelbar wat drinken. Daar is life muziek en dat is altijd leuk. Het is er ook gezellig druk. Als we dinsdag het meer van Log Ness overvaren hebben we heerlijk weer. We kunnen nu eindelijk genieten van de omgeving. Zo jammer dat we in de andere logs dit niet hebben kunnen zien wat we nu hier zien. We zitten zelfs in bikini!! We blijven hangen bij de laatste sluis serie van 4. Ze draaien pas de andere dag omdat de brug die erachter ligt niet meer mag draaien ivm spitsuur. We liggen hier prima en genieten in het zonnetje van ons biertje.

mooi weer op Log Ness

Na het eten lopen we naar de supermarkt die hier vlakbij is. Als we daarna aan de koffie willen in de kuip staan ineens Karin en Enno van de Inua aan de boot. Dat is leuk dat we die toch nog spreken voor onze wegen ons definitief scheiden. ’s Nachts worden we wakker. Nessie laat flink van zich horen in de vorm van onweer en bliksem. Als we woensdag morgen de sluizen doen regent het weer en dat blijft bijna de hele dag zo. We varen het canal uit en besluiten door te varen. We hebben eerst vette stroom tegen en we zien weer geen moer door het natte weer.

stromende regen weinig zicht

Het is veel motoren. We zien dat we ’s nachts wel wind krijgen en de andere dag weer niet dus gaan we de nacht door naar Aberdeen. We krijgen in de middag bezoek van een dolfijn die voor uren bij ons blijft. Ze maakt steeds allerlei capriolen: hoge sprongen, soort van schroeven spat met haar staart en zelfs even een keer ‘lopen’ met haar staart. Arnold zijn vriend!

Pas rond middennacht kunnen we zeilen tot vlak voor Aberdeen. In Aberdeen moeten we aan een damwand liggen zonder enige voorzieningen. Gelukkig kunnen we langszij een mooi slepertje. Als we horen dat we 34 pond moeten betalen om hier te liggen (ok je mag dan 5 dagen liggen, maar wij willen maar een dag) maken we weer los en varen verder. Geen slechte keus want het wordt aardig weer en we kunnen een groot deel lekker zeilen. We komen mooi op tijd aan in Arbroath wat het tij betreft. We liggen aan de kopstijger. Er liggen nog twee Nederlanders. Het is weer lekker weer en maken een rondje over het leuke haventje en het dorp.

haventje Arbroath

We eten vis en chips aan de kade en drinken koffie op het voordek omdat daar de zon nog staat. Vanavond op tijd te kooi want we moeten nog een beetje bijtanken na zo een nachtje door. 22-7-2016 Lekker uitgeslapen en de dag rustig begonnen want het dock gaat pas om 13.30 uur open. Ik doe wat administratie en Arnold heeft zo zijn kluisjes aan de pc. We gaan 13.45 uur naar buiten want dan hebben we genoeg water onder de kiel. We gaan naar Eyemouth, een oude vissers haven die we precies op tijd aan lopen want er staat niet veel water in de haven. Onderweg zien we Jan van genten in formatie vliegen, papagaai duikertjes om ons heen duikelen en bij binnenkomst komt een hele grote zeehond ons groeten. Echt gaaf! We gaan niet aan de viseters pontoon liggen want dat is zeker te ondiep maar gaan bij een zeilboot langszij die in de visserijhaven ligt. Het is vrijdag dus moeten we wel even naar de pub. We spreken nog een jong Schots stel die wel aan het pontoon liggen. Zij willen ook twee jaar gaan zeilen. We vinden een pub aan de haven. We moeten denken aan de oude Harveys in Ramsgate met zijn lage binten plafond. Een enthousiaste Schot geeft ons een pint. Happy holliday’s Cheers!

Zaterdag 23-7-2016 worden we wakker met wat vissers boten om ons heen en in de haven kom heel veel meeuwen en een paar zee honden. Wat doen die hier in dit vieze water??? We vertrekken om 9:45 uur de haven. Havenmeester is er nog niet dus dat was een voordelig nachtje. We kunnen weer nog net de haven uit en beginnen buiten met stroom tegen en weinig wind. Later kunnen we wel zeilen maar kruisen en dat schiet niet echt op met tegen stroom. Zo verlaten we Schotland.