Finistere gerond

26-6-2015. Het is hier momenteel steeds de zelfde tendens. De wind is in de ochtend zeer zwak en later op de dag wordt ze wat krachtiger. We besluiten om in de middag pas la Coruña te verlaten om zo de hele tocht te kunnen zeilen. Het is wel is waar op kop, maar we zeilen heerlijk. Nadeel is dat we laat in Corme aan komen. Het is een kleine Ria en het verbaast ons dat de Zwel die de Ria binnen komt niet ons ankerplekje bereikt. We liggen achter de vlotten van de hangculturen. Een klein stukje verder zien we de rollers stuk slaan op de rotsen. We horen op bed de branding relatief vlak bij ons. 27-6-2015. We gaan nog geen eens aan wal en varen door naar Camarinas. Weer geen wind in de ochtend dus het stuk gemotord. Wel prachtig weer verder. In de Ria worden we op afstand begroet door grote dolfijnen. Camarinas is een klein plaatsje met een mooie ankerbaai. We gaan roeiend naar de Bull waar we gezellig met elkaar eten. We weten niet of we elkaar nog gaan zien want wij gaan naar Muros en Ali en Jaap naar Finistère.

eten bij de Bull met Ali en Jaap

28-6-2015. We kunnen in de Ria al zeil zetten. De 6 grote dolfijnen komen nu wel naar ons toe. Ze zwemmen al zuchtend zeker een kwartier om ons heen. Het blijft fantastisch om te zien.

De gerepareerde spinaker kan weer gehesen worden. We zeilen iets verder de zee op, gijpen en gaan dan naar Ria Muros. We ronden dan Cabo Finistère. Een beruchte kaap omdat er altijd meer of veel wind staat. Nu ook. We halen de spi eraf bij 22 knopen wind en al snel staat er 28 knopen in de poeperd. Lovis schuift heerlijk door de golven met een reef in het groot zeil. Eenmaal in de Ria is de wind weer rustig en gaan we voor anker bij een strandje waar we weer herenigd worden met Aurora. Tot we een sms’je lezen dat vrienden van ons (Walter en Yvonne) met hun camper in Muros staan. Dat is leuk!! Met hun gaan we de andere dag lekker op het strand liggen en pakken we ’s avonds een restaurantje. Muros heeft feest. En bij feest hoort knallen. In de haven staat een man pijlen af te vuren. De stokken zien we een voor een naar beneden dwarrelen. We durven niet naar ons schip terug te varen met de bij boot. We hebben drie avonden van 22:30 uur tot 3:30 uur life muziek. Moderne spaanse orkesten inclusief blazers zangeressen en zangers. Klonk erg goed en zag er ook heel goed uit. Er was ook een processie door het dorp. En om middernacht heel groot vuurwerk. Die Spanjaarden houden wel van een beetje knallen

De volgende dag zouden we met Bull die ook weer in aantocht was en Aurora gaan BBQ op het strand. Wij lagen eigenlijk wel lekker en hadden geen zin om weer anker op te halen dus gingen we met de bijboot naar het strandje. Dat viel nog helemaal niet mee, want voorbij de cabo stond er eigenlijk nog een gemeen golfslagje voor de bijboot. Wat blijkt, hadden ze een ander ankerplekje uitgezocht aan de andere kant van de Ria. Dat hadden we even gemist. Dus maar weer terug naar Lovis waar we de saté stokjes maar gewoon in de pan hebben gedaan.  ’s Avonds weer naar het plein met muziek. Gezellig hoor.

Elke ochtend bij het ontwaken zien we een hele grote groep mensen in het water staan harken. Wat ze precies doen weten we niet, maar het ziet er wel bijzonder uit.