vanaf Engeland even naar huis

De kust tussen Eymouth en Blyth is vol met ruïnes, kastelen en vuurtorens. Wat hebben de Schotten en Engelse veel historisch erfgoed. We passeren Holy island nog zeilend, maar dan moeten we helaas weer de motor starten. De stroom is behoorlijk want het is spring en de wind die we hebben is steeds op kop. De afstand is net te groot om te sukkelen. We willen niet in donker aankomen. Het wordt uiteindelijk 20.30 uur als we aan de kopstijger aanleggen. Blyth is een goede haven maar in de industrie en het dorp in de buurt is ook niks aan. Arnold maakt Lovis weer schoon en ik ruim de bijboot op. Die zullen we voorlopig niet gebruiken. Als ik de volgende dag het havengeld ga betalen kom ik in de yachtclub van Blyth. Een oude boot om gebouwd als clubhuis/restaurant/pub en havenkantoor. Echt heel gaaf. Poep chique. We gaan om 1500 uur los om met tij mee naar Newcastle te varen. Ook hier weer oude ruïnes aan de kust. Voor we de rivier indraaien krijgen we te horen dat Lo ( de echtgenoot van Arnold zijn moeder) is overleden. Daar hadden we al rekening mee gehouden. De rivier is helaas behoorlijk vervuild. We zijn net na 18.00 uur bij de Peters basin. We moeten daar door een smalle brug die over de sill ligt. Dat is altijd erg lastig als er stroming staat. Als de boot goed voor ligt even flink gas geven. Later gaat er een grote motor boot door. Hij wacht tot de stroom gaat kenteren. Vakmanschap hoe dat dan door zo een smal poortje gaat. De mensen hier zijn weer super gastvrij. Maandag ochtend hebben we druk met tickets regelen voor de reis naar Nederland ivm de begrafenis. Arnold zet de boot een stuk in de was.

’s Middags gaan we naar de stad. We krijgen meteen een lift van twee gasten die van de haven komen. We lopen naar het centrum waar een hele hoge sokkel staat op een plein aan de Greystreet met daar op een beeld van mr Grey. Handig zo een herkenningspunt. We verkennen alvast de metro en bus tijden voor de reis naar huis. Verder wandelen we door de mooie oude stad die het zwaar te stellen heeft met de zeemeeuwen.

Hier geen duiven die de boel onder poepen maar onder de bruggen en in de vensterbanken en nissen van de oude panden zitten vele meeuwen te broeden en te poepen. Zo zie je dus ook panden waar ze netten voor de gevels hebben gespannen om zo de meeuwen niet de kans te geven om er een nest te bouwen. Verder is het vrij rustig in de stad want het is vrijdag. We komen nog wel bij een oude pub waar al volop bier gedronken wordt maar wij vinden het nog te vroeg. Er is ook een veldje in de stad bij een winkelcentrum waar een openlucht bioskoop is. Daar zitten volop mensen van alle leeftijden op bankjes en in het gras. Mooi plekje om ons ijsje op te eten en lekker mensen te kijken. Niet te geloven dat ze hier met blote armen, buiken, en korte broeken en rokjes lopen. Wij zijn erg blij met onze jas en lange broek. brrrrrrrr. We lopen via het kasteel, het treinstation, en het museum naar de rivier terug met al haar verschillende bruggen. Bij de milleniumbridge stappen we op de bus die voor de haven stopt. We treffen het dat de zon schijnt dus we kunnen lekker in de kuip wat drinken.

Dinsdag 26-7-2016 is was dag. Ik doe eerst een paar handwasjes en als het allemaal te drogen hangt ga ik Arnold helpen met Lovis in de was zetten. Wat knapt ze daar van op. Het was echt weer hard nodig, maar aan het einde van de middag ligt ze er weer mooi glimmend bij. Woensdag gaan we weer gezellig de stad in drinken wat bij een druk bezocht terrasje aan de rivier. Daar raken we aan de praat met Guido en Heleen die hier met fiets vakantie zijn en zij kennen Jet van de Morningglory weer. Opnieuw een ‘wat is de wereld klein’ momentje. We gaan eten bij een tent waar ze Englisch pi maken. Erg lekker en goed betaalbaar. Daarna met de bus naar de haven en ons voorbereiden op de reis morgen.

Donderdag 28-7-2016 gaan we rond 9.00 uur met de bus naar de metro en om 11.10 uur zitten we in het vliegtuig naar Nederland. Vrijdag is de uitvaart en zaterdag avond vliegen we weer terug. Voor we terug vliegen gaan we met Ronja en Lennard naar het zomer carnaval in Rotterdam. Als of we weer in st Maarten waren. Alleen wat frisser en de dames zijn hier toch wel een stuk slanker.

We zijn rond 2300 uur weer in Newcastle. Als we naar de bus lopen is het een drukte van ja welste. Allemaal stappende mensen. Mooie verzorgde dames met hoge hakken en blote armen en benen. We kijken onze ogen uit. En wat is de stad mooi by night met de verlichte bruggen en gebouwen.

Zondag 31-7-2016 verlaten we het gastvrije Newcastle. We varen met de fok de rivier uit en in de monding trekken we het grootzeil bij. Het is een mooi zeiltochtje naar Hartlepool met buien om ons heen maar wij houden het aardig droog. We gaan op anker achter de golfbreker. We liggen er prima met een mooi zicht op het plaatsje waar kermis is. We gaan alleen af en toe wat rollen als de vissers uitvaren, maar dat hoort erbij.

Maandag 1-8-2016 vroeg de wekker gezet want dan hebben we nog wind. Anders wordt het weer wind op kop en stroom tegen. Daarbij moeten we in Whitby aankomen met halftij anders staat er misschien te weinig water in de aanloop. We zijn precies op tijd want de wind draait op kop als we de havenhoofden passeren. Whitby is een heel toeristische havenplaats. Ook hier staat weer een eeuwen oude abby en een grote kerk.

eeuwen oude abby

We liggen buiten de brug maar moeten daar weg omdat de ligplaatshouder terug is gekomen. Als we zien dat een visser een plastic fles overboord gooit laten wij duidelijk weten dat hij zich dood moet schamen. Hij en zijn mede vissers kijken onze kant op met een blik van: ‘zijk niet man’.  waardoor wij eigenlijk nog bozer worden. GGRRRR!!!! We gaan toch maar de haven in met het nadeel dat we dan met de brug tijden rekening moeten houden maar het is niet anders. Het is dinsdag toch niet zo gunstig om verder te gaan dus we blijven twee nachten. We gaan een wandeling maken naar de abby. Het is een leuk kneuterig centrumpje aan de zuidkant van de haven. Er is ook weer een stoomtrein die voor de haven stopt.

Whitby vanaf de trap naar abby