WE ZIJN ER!!!;;

Maandag 16-5-2016 hebben we tijdens het borreltje bezoek van wel 20 dolfijnen en zien we in de verte water op spuiten. Dat zou een walvis moeten zijn. We hebben hem niet gezien. Wat we ook volop zien zijn ‘Portugese oorlogsschepen’. Het zijn net plastic speelgoed visjes met een leuk roze/paars randje, maar het zijn kwallen met lange giftige tentakels.

Portugees oorlogsschip

Portugees oorlogsschip

En dan krijgen we van Elmar vd September blue de waarschuwing dat er een gemeen laag aan komt en dat wij moeten uitkijken dat we er niet in komen. We durven het niet aan om voor de depressie uit te gaan dus gaan we koers verleggen naar de zuid om het laag boven ons langs te laten passeren. Dat doen we 1,5 dag en dan weer de zelfde weg terug. Stompzinnig om van de Azoren af te motoren, want er staat hier geen zuchtje wind.

Wel prachtig weer. We bergen de bimini, verwisselen de ha fok voor de genua 4, zetten de dieselkannen zo veel mogelijk aan de komende hoge kant en lopen de Lovis nog even na. We worden niet blij van de gribbs die niet veel goeds hebben te melden. Het laag is van plan lekker boven de Azoren te bivakkeren. Hoe komen we daar in Gods naam. Het weer is nog steeds prachtig en ondanks de slechte weersverwachting is de sfeer goed. Ok we hebben af en toe een dip. We spreken af en toe een boot die we op AIS langs zien gaan. Dat is leuk.

19-5-2016 gaan we dus weer terug en varen met een puntje fok, want het mag niet hard gaan. Heel relaxed.

klein puntje fok

klein puntje fok

21-5-2016 zijn we weer waar we zijn ‘afgeslagen’. En wat een feest: ‘Lovis,Lovis hier Morning Glory’ Daar is in eens Jet op de VHF. We zijn weer bij de vloot. Sailaway, Thorang-la en Morning Glory varen vlak bij elkaar. Double Dutch en September blue liggen verder achter. Het is heerlijk om Jet op VHF te horen. Ze kan je echt opbeuren. Zij heeft een wether en route man op de wal; Chris Parker, waar ze iedere avond via SSB contact mee hebt. De info die hij haar geeft bespreekt ze in het radionetje met de vloot. Zo hoef je dus niet alleen je beslissingen te nemen. Dat is van grote waarde. Iedere ochtend ook weer even contact met elkaar hoe de nacht is gegaan. Nou, dat is bij iedereen vanaf zaterdag morgen vroeg wel een beetje hetzelfde. Heel vermoeiend. De golven die het laag heeft achter gelaten zijn enorm.

grote golven

grote golven

En ook de wind is stevig. Er staat zaterdag en zondag rond de 25-28 knopen wind. Ik word weer zeeziek en baalt daar enorm van. Arnold maakt zich zorgen dat als ik niet eet dat ik niet meer functioneer. Daar ben ik nog niet bang voor. Ik doe mijn taken zoals bijvoorbeeld reven aan de mast en op het voordek de fok een extra takeling geven bij de invoer van de pees. Verder is het liggend op de bank het comfortabelst en kost de minste energie. Want echt alles wat we doen (broodje smeren, drinken in schenken, naar de wc, enz) kost mega veel moeite en energie. We zijn jaloers op de octopussen. Wij zouden ook wel 6 armen willen hebben!!!!!

Maandag hebben we een dag met wat minder wind 16-19 knopen) maar wel nog steeds golven van 6 meter hoog. We hebben allebij wel onze dipjes. Dan zie je het niet meer zitten………maar we moeten door. Dan zegt Jet: ‘Ja ok het is wel pittig , maar er komt een einde aan en we zitten hier uit vrije wil. Wat zullen de biertjes straks heerlijk smaken op de kade. Ik kan niet wachten.’ We hebben diep respect voor onze optimistische Jet maar ook voor Joris van de Sailaway die met twee kleine kinderen het schip draaiende houd. Dominique is ook zeeziek dus Joris zeilt, kookt navigeert en houdt de kids zoet en blijft ook optimistisch. Alhoewel we wel de vermoeidheid in zijn stem horen. Wel heel leuk is dat er iedere dag via de radio een soort raadsel of opdracht gegeven werd aan de kinderen. Zo hebben ze wat om naar uit te kijken en iets te doen. Zoooo waardevol die radio communicatie.

Dinsdag komt het laag weer een beetje terug en krijgen we 25 tot 35 knopen wind die ook nog naar de noord draait. Jet en wij hebben zo hoog mogelijk gekoerst om zo de harde wind uit de noord wat ruimer te kunnen sturen. Dat heeft goed uitgepakt. Morning Glory, een first 375 kleinste bood en oudste schipper(se) vaart als een kogel. We houden haar amper bij. We kunnen daar wel weer van genieten. Sneu dat haar fok is gescheurd, maar er staat genoeg wind voor haar stormfok die ze al aan de kotterstag had klaarstaan.

We verwachten dat woensdag de zwaarste dag zou zijn, maar dat blijkt niet zo. We liggen veel beter op golven als dinsdag ondanks de harde wind. Oh wat zijn wij blij met het derde reef die we in Guadaloupe hebben laten maken. Lovis doet het geweldig goed.

Midden nacht komen we aan en we worden op de marifoon door de marina security opgeroepen dat we moeten ankeren en pas om 8 uur in de morgen om een plek in de haven kunnen vragen. Het is druk en best diep dus ankeren is dan lastig. Na drie keer ligt Lovis prachtig tussen de andere schepen aan 50 meter ketting. Na 19 dagen, 2600 mijl en 80 motor uren; Welkom in Horta. Jaaaaa douchen en dan een heerlijk biertje. We spreken Ronja aan de telefoon. Het is fijn haar stem weer te horen. Wat zijn wij blij dat we er zijn!!!!!!

bellen met het thuisfront

bellen met het thuisfront

Zo ziet het eruit op ons beeldscherm. Diverse route mogelijkheden uitgeplot met de windveren van de gribbfiles

navigeren met open CPN

navigeren met open CPN

Zo ziet Squid er uit. Je geeft aan wat voor boot je vaart en hoeveel wind je maximaal wil en bijvoorbeeld welke wind hoek je max wil varen. Squid rekent dan de route voor je uit.

Wat zegt Squid hoe we moeten varen???

Wat zegt Squid hoe we moeten varen???