Sao Jorge

5-6-2016. Wij zeggen om 12:00 uur iedereen gedag. De boten die naar Europa zouden gaan blijven tot dinsdag omdat er weer een lelijk laag aan komt. Wij zeilen in 3 uurtjes naar het volgende eiland. Met nog flinke golven en 20 knopen wind in de kont en een lekker zonnetje. Geen walvissen gezien, wel dolfijnen. In de haven staat de havenmeester ons al toe te zwaaien. Een enorm aardige en gastvrije man. De Pélagie en de Sailaway komen ook en drinken bij ons aan boord een borrel. ’s Avond eten we met elkaar in een restaurant Acor wat is aanbevolen door de haven meester. Het is er heerlijk, goedkoop en de bediening erg leuk. Na het eten gaan we naar het straatfeest. Het is een christelijk feest waarbij het dorp kaas, cake, rode wijn en juce uitdeelt. Wij worden ook bijna dringend verzocht lekker te gaan proeven van deze heerlijke kaas en wijn van het eiland. Ondertussen speelt er een orkest en geeft de dansschool diverse streetdance demo’s. Het is leuk om dit mee te maken. Terug in de haven is het een gezellig gekeuvel van vogels die in de rotsen nestelen. Ze maken een heel typisch geluid waar we helemaal vrolijk van worden.

6-6-2016 doen we op gemak. We gaan naar de supermarkt. Deze winkel verkoopt alles wat de eiland bewoners eventueel nodig hebben. Van complete keukens tot zaag machines, speelgoed en tuin benodigdheden, en natuurlijk de kruidenierswaren. Als we bij de wijn kijken krijgen we van een mannetje advies welke erg lekker zou zijn. Uiteraard nemen we die. Bij de slagerij kopen we een prachtig stuk rundvlees voor €3,00 de halve kilo. Ik denk dan aan de koe die in Faial tijdens het eten en voor het melken door de stier gedekt wordt en daarna weer door de boer op gemak terug gedreven wordt naar de wei. De echtheid en de rust…..wij kunnen jullie zeggen: Dat proef je!!!!!! Verder is het een onstuimige dag met veel wind, regelmatig regen en koud. We drinken bij Sailaway een borrel en blijven verder aan boord. Het wordt een onrustige nacht met behoorlijke deining in de haven.

De volgende dag gaan we verder achter in de haven liggen. Daar ligt Lovis veel rustiger. We hebben weer een lekker zonnetje dus na de koffie gaan we lekker in de korte broek naar de zuivel fabriek wandelen. Het is ongeveer 4 kilometer maar wel alleen maar klimmen. Halverwege begint het echter weer te betrekken en wat niet voorspeld was….het begint weer te regenen. KOUD!!!! We zijn blij om de fabriek te zien en naar binnen te kunnen. Binnen treffen we nog een Nederlands stel dat in Velas in een hotel overnachten. We doen de rondleiding met hun.

klaar voor de rondleiding

Met 80 werknemers is het een behoorlijke werkgever en ze streven er naar om alles zo lang mogelijk met de hand te doen, omdat ze geen arbeidsplaatsen willen schrappen. Dat is een mooi streven! We drinken na afloop een heerlijke cappuccino (voor €0,70) Buiten is het nog steeds guur dus we zijn blij dat we van de Hollanders een lift naar Velas krijgen. Terug in de haven is de Nightfly gearriveerd uit Horta. We drinken bij Warren en Maria wat aan boord. Zij zijn in 9 jaar de hele wereld rond gevaren en zijn ook aan hun laatste traject bezig. Even later zitten ook Hanneke en Nils er bij en de twee gasten van Warren en Maria. Erg gezellig.

prachtige vergezichten

8-6-2016 We hebben een auto gehuurd. We rijden het hele eiland af. Eerst naar de nw punt, Punta dos Rosais dan langs de noordkust naar Topo en via de bergen naar een paar plaatsen aan de zuidkust. Het is een prachtig eiland met zeer steile kusten vele kleuren groen. Ook hier komen regelmatig kuddes koeien tegen die door de boer op gedreven worden. De meeste auto’s zijn auto’s met zo een bakkie achter. Daar staan veelal van die ouderwetse melkkannen in met melk voor o.a. de kaas fabriek. We rijden over bizarre steile weggetjes naar plaatsjes beneden aan de kust. Faja das Almas is zelfs niet met de auto bereikbaar.

lopen naar het plaatsje

Het laatste stukje moet je lopen terwijl de auto op een 15% helling geparkeerd staat. We treffen het met het weer. Af en toe komt er een mistbank over, maar over het algemeen hebben we mooi helder weer met prachtige vergezichten. We sluiten de dag af met een bezoekje aan de supermarkt.

9-6-2016 nemen we afscheid van Sailaway. Zij gaan naar Sao Miguel. Wij moeten wachten op Morning Glory, want Jet d’r vriendin heeft wat spulletjes uit Nederland mee gebracht voor ons. Wij houden was dag en doen zo wat klusjes. Warren en Maria komen ’s middags een afscheid borrel drinken, want die gaan vrijdag 10-6-2016 terug richting zuid Engeland. Na het eten drinken we koffie op de kant en na nog een wandeling en een biertje terug aan boord.