La Coruna

We zijn weer in de bewoonde wereld. Ria de Cedeira was een leuke stek, maar het is toch weer lekker om door te gaan. 21-6-2015 Met ‘Bull’ varen we naar Ferrol. Ook een ria in die begint met een rivier, dus we liggen wat deining betreft super rustig. Eerst denken we dat het niks wordt, want we zitten aan de rand van de industrie. Eenmaal om de hoek blijkt dat we voor een klein strandje kunnen ankeren. Een pracht plekje. We gaan met de bij boot naar de kant en willen met Alie en Jaap een terrasje pakken. Dat ging mooi niet door, want er was verder niets. We zijn ’s avonds te eten gevraagd bij ‘Bull’. Alie had lekkere gerechtjes op gemaakt die we als Tapa’s op aten. lekker buiten, wijntje erbij….super gezellig.

grote gas tanker ons tegemoet bij Ferrol

22-6-2015 ’s morgens worden we wakker van een zeer fanatiek roei trainstertje die vanuit haar dingy de roeiers instructies gaf. Nou, als je haar zo hoorde wilde je wel door roeien hoor.

We gaan weer een Ria verder. Ria de Ares. Het wordt wat saai misschien, want ook dit is weer zo een leuk plekje. Het weer is best zonnig, maar er komt ineens een zeemist op waardoor de wind een stuk kouder is.  We kunnen voor het strand voor anker met uitzicht op de boulevard waar tal van terrasjes zijn. Er wordt wat af geparadeerd. Na wat vraag werk kunnen we benzine scoren voor de buiten boord motor. (Ook niet on belangrijk) De supermercodo wordt ook weer met een bezoekje vereerd en als beloning voor al dat gesjouw een terrasje op de boulevard met Jaap en Alie. Even met de wifi de watts app jes lezen die we de laatste dagen gemist hebben.

23-6-2015 Het is dinsdag dus de spinaker moet als het goed is klaar zijn, dus we zeggen Alie en Jaap voor een dag vaarwel en gaan naar Sada. Een grote jachthaven waar we meteen diesel tanken en de boot eens lekker schoon maken met de slang. Daar knapt Lovis enorm van op. De spi is weer gerepareerd en we hebben eindelijk een blik was voor de boot gevonden. Lovis kan weer verwend worden met een lekkere poetsbeurt. Weer is het mistig. Heel bijzonder om die zee mist de berg op te zien kruipen. We gaan uiteindelijk bij de club aan een mooring liggen, vlak bij de wal, dus de buitenboordmotor kan aan de zee reling blijven als we nog even aan de kant een terrasje pakken voor een biertje en …..wifi. ’s Avonds ruikt het buiten naar de barbecue en brandjes en om 2400 uur krijgen we vuurwerk. Het is San Juan feest. Het begin van de zomer wordt gevierd met eten en drinken en vreugde vuren.

24-6-2015 We gaan naar la Coruña. Op de Ais zien we de Bull al gaan. Er staat weinig wind, maar met de Code zero gaan we mooi. In de Ria zwemmen twee grote dolfijnen die we nu al drie keer hebben gespot. Kalm aan, niet speels en op afstand, maar wel groot. Ze hebben dan ook genoeg vis te eten. Het wemelt hier van de harders. In de havens zwemmen er tientallen grote rond je boot honderden kleintje en duizenden mini’s. Niet normaal!!!!!! We hebben nog een Hollander hier liggen ‘Simply Blue’ met Cees en Monique die net binnen waren gekomen van Brest. Voor het eerst de Golf over gestoken betekend …….champagne drinken!!!!! Dat gaan we voor het avond eten doen, eerst de stad in. Helaas was heel veel dicht omdat het San Juan feest is. We wandelen naar het strand van la Coruña aan de andere kant van de stad. Mooie boulevard. Een stuk strand was afgesloten omdat er de resten van de vreugde vuren moesten worden opgeruimd. ’s avonds op de Bull even een drankje voor we gaan eten in de stad. Het Champagne moment voor Monique en Cees. In de stad wisten Alie en Jaap een leuk Spaans restaurantje, maar die blijkt dicht te zijn dus stappen we een zaakje binnen waar de hammen aan het plafond hangen. Een zeer enthousiaste ober heet ons welkom en laat on de specialiteiten van het huis proeven. ‘Home made!’ We hoeven niets te kiezen, die knaap regelede het. Super gezellig en vooral erg lekker. We worden verrast met een processie die langs ons raam voorbij gaat naar de kerk 100 meter verderop. We hebben mooi weer, maar ook vandaag zorgt de zeemist voor een koude wind.